حجت الاسلام والمسلمین لطفیان:
حضور و مشارکت مردم در انتخابات در شکل گیری تمدن اسلامی اهمیت بالایی دارد
مدیریت علمی، انقلابی و مدیریت برخاسته از روح تقوا و سابقه ارزشمند، معیارهایی است که انسان بخواهد اصلح را انتخاب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین لطفیان دبیر محترم شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در نشست صمیمی نخبگان اهل سنت استان گفت: قرآن مجید دو دسته از آیات را در باب مسائل اجتماعی و فردی بیان کرده است. یک دسته از آیات، آیاتی است که پایانش «لعلهم یتقون»، «لعلهم یشکرون»، «لعلهم یوقنون» و «لعلهم یعلمون» است. اینها یک دسته از آیات است. دسته دیگر آیاتی است که فرجام آیه به «لقوم یعلمون»، «لقوم یتقون»، «لقوم یشکرون» و «لقوم یومنون» است.
وی افزود: انسان باید گاهی عالم و گاهی نیز عاقل شود و گاهی هم شاکر باشد. این شایدهای قرآن مجید است. اما آیا این علم و عقلی که در عرصه اندیشه فرد جاری می‌شود جامعه را هم می‌تواند مدیریت کند؟ خیر. علما و فقها و مفسرین می گویند: انسان اگر عالِم شد، می تواند یک مدرسه را اداره کند. اگر عاقل شد می‌تواند یک اداره را مدیریت کند. با علم می شود یک مدرسه و یا یک تشکیلات علمی را مدیریت کرد. با عقل می شود یک تشکیلات اجرایی و اداری را مدیریت کرد.
دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی خاطر نشان کرد: اسلام که داعیه جهانی شدن دارد و قرآن که داعیه جامع ترین و کامل ترین دستور الهی را دارد آیا از این مرحله که انسان از حوزه مدیریت فردی و محدود خارج شود و به یک مدیریت کلان برسد، عبور می کند؟ به تعبیر دیگر، مسئله مهندسی کلان اجتماعی از منظر معارف اسلامی فوق العاده اهمیت دارد. و آن جایی که قرآن مجید از «لعلهم یتقون»، «لعلهم یشکرون»، «لعلهم یومنون» و «لعلهم یوقنون» عبور کرده و می فرماید: «لقوم یعلمون»، «لقوم یتقون»، «لقوم یشکرون» و «لقوم یومنون».
حجت الاسلام لطفیان بیان کرد: خداوند متعال می فرماید: زمانی جامعه، جامعه جهانی و منسجم می‌شود که «لقوم یتقون» اتفاق بیفتد. انسان عالم به تنهایی نمی‌تواند جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرد. امروز دانش بشر خیلی بیشتر از گذشته است. ولی مشکلات اجتماعی او نیز خیلی بیشتر شده است. اگر بنا بود صرف علم جلوی مناسبات آسیب‌های اجتماعی را بگیرد لذا با پدیده طلاق مواجه نبودیم. اگر قرار بود امروز رسانه و مطالعه جلوی بعضی از آسیب‌ها را بگیرد خیلی از مصیبت هایی که در عرصه اجتماع داریم را قاعدتاً باید می‌گرفتیم. باید یک مرحله فراتر برویم و این فقط معارف قرآن و اسلام است که انسان را به اینجا می‌رساند.
وی گفت: در «لقوم یتقون»، قوم یعنی قیام و ایستادگی. «لقوم یعقلون» است که در ایستادگی در مقابل امریکا و استکبار را به انسان می آموزد. «لقوم یتقون» است که هیچ هراسی از دشمن در دل انسان ایجاد نمی کند. آنجا که می فرماید: «فَلَمَّا تَراءَا الْجَمْعانِ قالَ أَصْحابُ مُوسى‌ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ». فرمود: «کلّا إِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدینِ». معیت با خدای متعال در پرتو «لقوم یتقون»، «لقوم یعلمون»، «لقوم یومنون» و «لقوم یوقنون» اتفاق می افتد. در اینجا یعنی قیام و ایستادگی در مقابل زورگویان. یعنی تقوا پیشه کردن در مقابل آنان.
دبیر شورا ادامه داد: امام رضوان الله تعالی علیه روزی فرمود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند که اقتداری در نظام اسلامی وجود نداشت و اوائل تشکیل انقلاب و جمهوری اسلامی بود. به ایشان گفتند: امریکایی ها دارند برای مذاکره می‌آیند. فرمود: ما مذاکره نداریم. گفتند: امریکا غول است و شاخ می‌زند و اگر شاخ بزند ممکن است در همان ابتدا نابود شویم. امام فرمود: امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. امام به پشتوانه علم و عقل نبود بلکه به پشتوانه «لقوم یتقون»، «لقوم یعلمون»، «لقوم یومنون» و «لقوم یوقنون» که فرمود: امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. به پشتوانه این تعابیر لطیف و ظریف قرآنی بود که در مقابل زورگویان فرمود: ایستاده‌ایم و انشاءالله پیروز خواهیم شد.
حجت الاسلام بیان کرد: ما باید زمینه را برای «لقوم یتقون»، «لقوم یعلمون»، «لقوم یومنون» و «لقوم یوقنون» مهیا کنیم. در جایی می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ». انسان اگر این امر الهی را در حوزه عدل و احسان محقق کند زندگی خود را می‌تواند اداره کند. با عدل می تواند پیرامون خود را تنظیم کند و با احسان می‌تواند حوزه محدود زندگی اجتماعی، شخصی و خانوادگی خود را تنظیم نماید.
وی افزود: در جایی دیگر می‌فرماید: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». آیا ما حکومت اسلامی تشکیل دادیم که «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» باشد یا «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»؟ برای «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» آمدیم. بنابراین فکر خودمان را در عرصه انتخابات به تحلیل‌های آبکی و به دردنخور محدود نکنیم. «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»؛ این حکومت و جمهوری اسلامی می‌خواهد قائم به قسط و عدل باشد. ما نمی‌خواهیم عدالت فقط و فقط در همین عرصه محدود برقرار شود. ما می‌خواهیم قیام به عدل و قسط انجام دهیم.
دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه گفت: معلوم است قیام به عدل، قسط، شکر، تقوا و سایر معارفی که در این عرصه وجود دارد نیاز به زحمت دارد. باید تحریم را بچشیم و بکشیم. باید ناملایمات را متحمل شویم و الا در همان عرصه محدود زندگی خود که اتفاقاً آن هم زمینه‌ساز است و مرحله نهایی نیست، محدود خواهیم شد. مقام معظم رهبری فرمود: تا وقتی به تمدن شکوهمند اسلامی برسیم، مراحلی دارد. عده ای فکر می کنند انقلاب تمام شده است. نه. ما باید این انقلاب را به تراز تمدن اسلامی تبدیل کنیم. بنابراین این ناملایمات بخشی به همین دلیل است. امروز دارد جنگ تمدن هایی که مدت‌ها قبل اندیشمندان غربی آن را پیش بینی نموده بودند محقق می‌شود.
حجت الاسلام لطفیان بیان کرد: اگر در این عرصه عقب‌نشینی کنیم، تمدن اسلامی به تأخیر می‌افتد. این گونه نیست که در حوزه اقتصاد و فرهنگ ضرر کنیم. بلکه در حوزه تمدن ضرر کرده ایم. امروز مسئله حضور و مشارکت مردم در انتخابات برای بحث تمدن اسلامی اهمیت دارد. افق فکری را بالا ببریم. اینکه فلان امتیاز را به من دادند یا نه، مهم است یا مسئله تمدن اسلامی؟ اینها مسئله است یا کسی که می‌گوید من هرجا پا می گذارم عده ای به نام اسلام گرایی مانع کار ما می‌شوند؟ چه کسی مانع کار استکبار شده است؟ چه کسی موی دماغ استکبار و استعمار شده است؟ من و شما با نگاه تمدنی. این خیلی اهمیت دارد. او هم دست به کار می‌شود. گاهی تحریم می‌کند؛ گاهی شعارهایی می‌دهد که عده ای باورشان شده است. با پذیرش همین مشکلاتی که وجود دارد و باید انشاءالله برطرف شود، نگاهمان را از این معادلات سطحی و ابتدایی که عوام جامعه بیان می کنند فراتر ببریم. باید در حوزه نگاه تمدنی و نگاه قرآنی «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» باشیم. اگر او می گوید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» من باید بگویم: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». قائم به قسط شویم. این قیام عرصه اجتماعی را می‌طلبد. آن حوزه عدل و احسان حوزه فردی است. اگر بخواهیم در عرصه اجتماع عدالت و قسط برقرار شود باید یک قیام صورت گیرد. و این قیام یکی از تجلیات آن انتخاباتی است که فرا روی ما قرار گرفته است و انشاءالله باید مشارکت کنیم.
وی گفت: در انتخاب اصلح، خدای متعال هم کلمه اجتباع را در قرآن مجید بیان کرده است. و هم «اِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌»، اِصطَفَی را، و هم کلمه اختیار را آورده است. در مورد حضرت موسی تعابیر متعددی است که ما را رهنمون کند که بزرگ ترین انتخاب کننده با معیارهای درست، خداوند متعال است. اینکه به حضرت موسی فرمود: «وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى». قبلاً یک شرط لازم و کافی را در او می‌بیند. همانی که فرمود: «إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» هم قوت دارد و هم امانتدار خوبی است.
دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی خاطر نشان کرد: اینکه باز خداوند متعال کلمه اجتباع را در ارتباط با حضرت یوسف به کار می‌برد قبل از آن خود او متصف به دو صفت نیکو شده است. که حفیظ و علیم است. اینها را در کنار آیات متعددی به کار ببرید که فرمود: «جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم»، «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ». آنجا مسئله تقوا و اینجا مسئله دانش را مطرح می کند. آنجا لباس کرامت به قامت کسانی که متقی باشند می پوشاند. اینجا لباس رفعت و بالابردن را به قامت آن ها. یکجا مسئله سابقه مدیریت و سابقه جهادی و انقلابی را به رخ می کشد؛ «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَـئِکَ الْمُقَرَّ‌بُونَ»، «وَالسَّابِقُونَ الْاَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْاَنْصارِ وَالَّذینَ اتَّبَعُوهُمْ بِاِحْسانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَاَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری تَحْتَهَا الْاَنْهارُ خالِدینَ فیها اَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیم».
حجت الاسلام لطفیان بیان کرد: اینها همه معیارهایی است برای اینکه هم اصل انتخابات و هم انتخاب اصلح را در پرتو معارف ناب و نورانی قرآن مجید به کار ببندیم. در جایی دیگر مسئله مدیریت میدان را مطرح می‌کند؛ «فَضَلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجرًا عَظیمًا». اینکه خدای متعال مجاهدین را بر قاعدین و نشسته ها اجر بیشتری داده است، هم در عرصه جهاد با دشمن و هم در عرصه خدمت رسانی است. بنابراین مدیریت علمی، انقلابی و مدیریت برخاسته از روح تقوا و سابقه ارزشمند، معیارهایی است که انسان بخواهد اصلح را انتخاب کند. خدا در مسیر انتخاب خودش به اینها جایگاه داده است.
وی گفت: اگر امروز می‌خواهیم جایگاهی بدهیم هم باید مسئله تقوا و هم مسئله علم و دانش در عرصه مدیریت و کشورداری و هم مسئله سبقت در خدمت رسانی مشخص شود در مسابقه خدمت‌رسانی باید ببینیم چه کسی می تواند از دیگران پیشی بگیرد و هم روحیه جهادی داشته باشد. امروز انقلاب اسلامی با روحیه جهادی، مسابقه در خدمت و با روحیه علمی و برخاسته از تقوا ما را به مسیر نهایی که تمدن شکوهمند اسلامی است پیش خواهد برد. بنابراین برای ما و شما مبنا قرآن است. از هر فرصتی و تریبونی که در اختیار ما و شماست برای تبیین این مسئله استفاده کنیم. مسئله را از این حوزه های خرد به مسئله کلان که حوزه تمدنی است و در این حوزه تمدنی هنوز جنگ آغاز نشده است و آغاز راه هستیم، ببریم. نباید خسته و ناامید ‌شویم.
دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در پایان گفت: مسائل امید، اعتماد و پیشرفت را باید به صورت جدی مطرح کنیم. با حفظ همه گلایه هایی که از وضع موجود در حوزه ناملایمات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما این که ته دل مردم را خالی کنیم، نه هنر است و نه کمک به کشور و نه هم گام نهادن در مسیر قرآن مجید است. اصل مشارکت در انتخابات یک مسئله بسیار مهم و اساسی و حیاتی است که قطعاً عدم مشارکت، دشمن را شاد خواهد کرد و معادلات دشمن را به سمت پیروزی نزدیک خواهد کرد. انشاءالله این معادلات را با مشارکت حداکثری بشکنیم و دشمن را در مسیر خواسته‌هایش ناکام بگذاریم.

 

فهرست