نشست صمیمی نخبگان اهل سنت استان با دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی و نماینده ولی فقیه در استان
این نشست با موضوع انتخابات و تبیین شرایط فرد اصلح در مصلای شهر بوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، نشست صمیمی نخبگان اهل سنت استان بوشهر با موضوع انتخابات و تبیین شرایط فرد اصلح با حضور حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بوشهر، حضرت حجت الاسلام والمسلمین لطفیان دبیر محترم شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی و جمعی از ائمه جمعه اهل سنت استان بوشهر در مصلای شهر بوشهر برگزار شد.
جناب آقای شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت گفت: ورود انسان به دنیا برای ادای دو حق، حق الله و حق الناس است. همانطور که علما و فرهیختگان دین می فرمایند بنای حق الله بر مسامحه است. خداوند در حق خود عفو می‌کند. اما حق الناس بر گردن شخص می ماند. اگر ادا نکند خدای متعال روز جزا و در آخرت از او مطالبه می‌کند.
وی ادامه داد: مسئولین و مخصوصاً کسانی که در رأس امور قرار گرفته‌اند و می‌گیرند باید حق الناس را ادا کنند. نه اینکه قول‌ها و وعده هایی به مردم بدهند و عمل نکنند. لذا خدای متعال در قرآن کریم بیان کرده است: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا». خداوند متعال به شما دستور می دهد که امانت ها را به سوی اهلش برگردانید.
شیخ خلیل افرا سپس به حضور پرشور در پای صندوق های رأی اشاره کرد و گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری، حضور پرشور و فعال پای صندوق‌های رأی و همچنین در صحنه انتخابات یک تکلیف شرعی و یک واجب شرعی است، حاضر می شویم. ما باید آن کسی که اصلح است را انتخاب کنیم. همه شایسته هستند.
رئیس شورای افتای اهل سنت استان بوشهر سپس به بیان شرویط فرد اصلح پرداخت و افزود: اولین شرط اصلح این است که خط و مشی او، خط مقام معظم رهبری باشد. و علاوه بر آن حرف شنوی کامل و تمام از مقام معظم رهبری داشته باشد. تا اینکه بتواند به امور مردم خوب و آن طور که شاید و باید رسیدگی کند.
شیخ افرا ضمن بیان این مسئله که ما با حضورمان در پای صندوق‌های رأی آرمان‌های امام راحل رضوان الله تعالی علیه را حفظ می‌کنیم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را عمل می پوشانیم و مد نظر قرار می دهیم به بیان دیگر شروط فرد اصلح پرداخت و گفت: «خیر الناس أنفعهم للناس». این حدیث نیست. ولی مقوله ای خیلی معروف است. بهترین مردم چه کسی است؟ آن کسی است که نفع و فایده اش برای مردم بهتر است.
رئیس شورای افتای اهل سنت استان بوشهر بیان کرد: ما امت اسلام، ملت شریف ایران، شیعه و اهل سنت در کنار هم برادروار زندگی می کنند و در دوره انتخابات در یک صف در کنار یکدیگر پای صندوق های رأی حاضر می شوند و کاندیدای اصلح خود را انتخاب می‌کنند.
وی در پایان یکی دیگر از صفات مهم فرد اصلح و شایسته را بر شمرد و گفت: دختر شعیب پیامبر درباره حضرت موسی فرمود: «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ». قوی و امانتدار باشد. اگر قوی و نیرومند باشد اما امانتدار نباشد به درد امت نمی‌خورد. اگر امانت‌دار باشد و قوی نباشد هم به درد نمی‌خورد.
آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این نشست با اشاره به مسئله اقتدار نظام اسلامی و حفظ و ارتقای آن، افزود: تقریباً تمامی فضلای اهل سنت و شیعه بر این معنا اتفاق نظر دارند که ایجاد، حفظ و ارتقای سطح اقتدار اسلام و نظام اسلامی اگر از متون فاخر استفاده شود یا حکم عقل باشد، واجب است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به برخی از مصادیق ایجاد، حفظ و ارتقای سطح اقتدار، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یکی از مصادیق ایجاد، حفظ و ارتقاء سطح اقتدار اسلامی است.
وی انتخابات را نیز از مصادیق ایجاد، حفظ و ارتقاء سطح اقتدار دانسته و تصریح کرد: هر چقدر حضور مردم در انتخابات حماسی تر و پرشورتر باشد اقتدار نیز بیشتر خواهد بود.
آیت الله صفایی بوشهری افزود: الحمدلله سطح دانش فقهی علمای اهل سنت و شیعه در استان بوشهر اینقدر بالاست که با درک اهمیت حضور مردم در انتخابات، در جهت حضور حماسی مردم در این صحنه حساس و دعوت از آنان تلاش و اقدام جدی می کنند و از این بابت صمیمانه تشکر می کنم.
امام جمعه بوشهر در پایان گفت: امید داریم انتخابات پیش رو با حضور گسترده مردم و پرمفهوم و پرمعنا باشد و موجب اقتدار اسلام و مسلمین و نظام اسلامی شود و یک آغازی برای وحدت هر چه عمیق تر و توسعه و پیشرفت بر مبنای اسلام و عدالت و رافع مشکلات به ویژه مشکلات معیشت مردم باشد.
حجت الاسلام والمسلمین لطفیان دبیر محترم شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: قرآن مجید دو دسته از آیات را در باب مسائل اجتماعی و فردی بیان کرده است. یک دسته از آیات، آیاتی است که پایانش «لعلهم یتقون»، «لعلهم یشکرون»، «لعلهم یوقنون» و «لعلهم یعلمون» است. اینها یک دسته از آیات است. دسته دیگر آیاتی است که فرجام آیه به «لقوم یعلمون»، «لقوم یتقون»، «لقوم یشکرون» و «لقوم یومنون» است.
وی افزود: انسان باید گاهی عالم و گاهی نیز عاقل شود و گاهی هم شاکر باشد. این شایدهای قرآن مجید است. اما آیا این علم و عقلی که در عرصه اندیشه فرد جاری می‌شود جامعه را هم می‌تواند مدیریت کند؟ خیر. علما و فقها و مفسرین می گویند: انسان اگر عالِم شد، می تواند یک مدرسه را اداره کند. اگر عاقل شد می‌تواند یک اداره را مدیریت کند. با علم می شود یک مدرسه و یا یک تشکیلات علمی را مدیریت کرد. با عقل می شود یک تشکیلات اجرایی و اداری را مدیریت کرد.
دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در منطق قومی بیان کرد: خداوند متعال می فرماید: زمانی جامعه، جامعه جهانی و منسجم می‌شود که «لقوم یتقون» اتفاق بیفتد. انسان عالم به تنهایی نمی‌تواند جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرد. امروز دانش بشر خیلی بیشتر از گذشته است. ولی مشکلات اجتماعی او نیز خیلی بیشتر شده است.
حجت الاسلام لطفیان گفت: در «لقوم یتقون»، قوم یعنی قیام و ایستادگی. «لقوم یعقلون» است که در ایستادگی در مقابل امریکا و استکبار را به انسان می آموزد. «لقوم یتقون» است که هیچ هراسی از دشمن در دل انسان ایجاد نمی کند.
وی ادامه داد: امام رضوان الله تعالی علیه فرمود: امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. امام به پشتوانه علم و عقل نبود بلکه به پشتوانه «لقوم یتقون»، «لقوم یعلمون»، «لقوم یومنون» و «لقوم یوقنون» که فرمود: امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. به پشتوانه این تعابیر لطیف و ظریف قرآنی بود که در مقابل زورگویان فرمود: ایستاده‌ایم و انشاءالله پیروز خواهیم شد.
دبیر شورا افزود: در جایی دیگر می‌فرماید: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». آیا ما حکومت اسلامی تشکیل دادیم که «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» باشد یا «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»؟ برای «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» آمدیم. بنابراین فکر خودمان را در عرصه انتخابات به تحلیل‌های آبکی و به دردنخور محدود نکنیم. «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»؛ این حکومت و جمهوری اسلامی می‌خواهد قائم به قسط و عدل باشد. ما نمی‌خواهیم عدالت فقط و فقط در همین عرصه محدود برقرار شود. ما می‌خواهیم قیام به عدل و قسط انجام دهیم.
حجت الاسلام لطفیان گفت: معلوم است قیام به عدل، قسط، شکر، تقوا و سایر معارفی که در این عرصه وجود دارد نیاز به زحمت دارد. باید تحریم را بچشیم و بکشیم. باید ناملایمات را متحمل شویم و الا در همان عرصه محدود زندگی خود که اتفاقاً آن هم زمینه‌ساز است و مرحله نهایی نیست، محدود خواهیم شد.
وی بیان کرد: اگر در این عرصه عقب‌نشینی کنیم، تمدن اسلامی به تأخیر می‌افتد. این گونه نیست که در حوزه اقتصاد و فرهنگ ضرر کنیم. بلکه در حوزه تمدن ضرر کرده ایم. امروز مسئله حضور و مشارکت مردم در انتخابات برای بحث تمدن اسلامی اهمیت دارد.
دبیر شورا گفت: در انتخاب اصلح، خدای متعال هم کلمه اجتباع را در قرآن مجید بیان کرده است. و هم «اِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌»، اِصطَفَی را، و هم کلمه اختیار را آورده است. در مورد حضرت موسی تعابیر متعددی است که ما را رهنمون کند که بزرگ ترین انتخاب کننده با معیارهای درست، خداوند متعال است. اینکه به حضرت موسی فرمود: «وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَى». قبلاً یک شرط لازم و کافی را در او می‌بیند. همانی که فرمود: «إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» هم قوت دارد و هم امانتدار خوبی است.

فهرست