شیخ اسماعیل خمیسی امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب روستای بنود::
بازگوکردن، نوشتن، نگاه‌کردن و گوش‌دادن به فضائل حضرت علی(ع) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان می‌شود
خدا آیه‌ای را نازل نکرد که در آن «یا أیها الذین آمنوا» باشد، مگر آنکه علی در رأس مؤمنان و امیر آنان است. او نزول بیش از ۳۰۰ آیه را در مدح علی(ع) دانسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ اسماعیل خمیسی امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب روستای بنود، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام، در مصاحبه با خبرنگار دفتر پیرامون فضایل و صفات حضرت علی علیه السلام به صحبت پرداخت.
وی گفت: برخی از فضایل، صفات و ویژگی‌های امام علی(ع) در آیات قرآن، روایات و حوادث تاریخی به آن ها اشاره شده است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: فضائل امام علی(ع) قابل‌شمارش نیستند. بر پایه روایتی دیگر از پیامبر(ص) آمده است: بازگوکردن، نوشتن، نگاه‌کردن و گوش‌دادن به فضائل حضرت علی(ع) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان می‌شود.
شیخ اسماعیل خمیسی افزود: آیاتی از قرآن هستند که درباره امام علی(ع) نازل شده‌اند و یا امام علی(ع) مصداق آن ها معرفی شده است. از ابن‌عباس نقل شده است: آن مقدار از قرآن که درباره على(ع) نازل شده، درباره هیچ‌کس نازل نشده است. همچنین ابن‌عباس از رسول خدا(ص) نقل کرده است: خدا آیه‌ای را نازل نکرد که در آن «یا أیها الذین آمنوا» باشد، مگر آنکه علی در رأس مؤمنان و امیر آنان است. او نزول بیش از ۳۰۰ آیه را در مدح علی(ع) دانسته است.
امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب علیه السلام روستای بنود به برخی از فضایل قرآنی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: آیه ولایت، آیه ۵۵ سوره مائده که خداوند می فرماید: «خدا، پیامبر(ص) و کسانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند، بر مردم ولایت دارند». مفسران شیعه و سنی، شأن نزول این آیه را ماجرای خاتم‌بخشی حضرت علی(ع) دانسته‌اند که امام علی در حال رکوع، انگشتر خود را به فقیر بخشید (زکات داد).
وی به آیه شراء که در آیه ۲۰۷ سوره بقره آمده است اشاره کرد و افزود: این آیه کسانی را ستوده است که حاضرند جان خود را در ازای به ‌دست ‌آوردن رضایت خداوند فدا کنند. به‌گفته ابن ابی‌الحدید عالم معتزلی، همه مفسران بر این باورند که این آیه در فضیلت امام علی(ع) نازل شده است. علامه طباطبایی نوشته است: طبق روایات این آیه درباره ماجرای لیله المَبیت نازل شده است. در لیله المبیت مشرکان قصد داشتند به خانه پیامبر اسلام(ص) در مکه حمله کنند و او را به قتل برسانند. در این شب، امام علی(ع) برای حفظ جان پیامبر در بستر او خوابید.
شیح اسماعیل خمیسی آیه تبلیغ که آیه ۶۷ سوره مائده می باشد را در شأن امیرالمؤمنین دانست و گفت: بر اساس آن، پیامبر اسلام(ص) موظف شد پیامی را به مردم ابلاغ کند که اگر در رساندن آن کوتاهی کند، رسالت پیامبریِ خود را به‌انجام نرسانده است.
امام جماعت مسجد علی بن ابیطالب علیه السلام روستای بنود به آیه ۳ سوره مائده اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این آیه به آیه اکمال معروف است. و از کامل‌شدن دین اسلام سخن می‌گوید. به‌گفته آیت الله مکارم، مفسر شیعه، در تفاسیر شیعه منظور از کامل‌شدن دین، اعلام ولایت و خلافت امام علی(ع) بر مسلمانان دانسته شده و روایات هم آن را تأیید می‌کنند.
وی در پایان سخنان خود به آیه صادقین که در آیه ۱۱۹ سوره توبه آمده است اشاره و افزود: این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد همراه صادقین باشند و از آنان پیروی کنند. در روایات شیعه، صادقین به اهل بیت(ع) تفسیر شده است. محقق طوسی این آیه را از دلایل امامت علی(ع) دانسته است.

فهرست