شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور:
فلسفه بعثت پیامبر اکمال مکارم اخلاق است/مکارم و فضائل اخلاقی ایشان حاصل عنایت و تربیت مستقیم خدای عزوجل بوده است
یکی  از صفات برجسته آن حضرت بعد از این که مبعوث گردیدند احترام انسانیت است. قبل از ظهور اسلام انسان به عناوین مختلفی مورد تحقیر قرار می‌گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور به مناسبت مبعث پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، در مصاحبه تلفنی با صدای استان بوشهر گفت: یکی از بزرگ ترین نعمت هایی که خداوند متعال به انسان ها ارزانی فرمود فرستادن پیامبران برای راهنمایی بشر بود. بالاخص امت آخرالزمان را مورد عنایت بیشتری قرار داد و خاتم الرسل و سردار پیامبران را برای ارشاد این امت برگزید. پیامبری که بعثت اش پربرکت بود؛ تمام کائنات را نورانی بخشید و ثمرات و نتایج بسیار مثبت را برای تمام مخلوقات به ارمغان آورد.
وی در ادامه گفت: خدای متعال در این باره می‌فرماید: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ». خدا بر اهل ایمان منت گذاشت و رسولی از خود آن ها در میان آنان برانگیخت که بر آن ها آیات خدا را تلاوت کند. و نفوس آنان را از هر نفس بازگرداند و به آن ها احکام شریعت و حقایق حکمت را بیاموزد. اگرچه از قبل، آن ها در گمراهی آشکار بودند.
شیخ خلیل افرا بخش بسیار مهم سیره رسول الله صلی اله علیه و سلم را اخلاق آن حضرت دانست و افزود: این دین، دین اخلاق است و فلسفه بعثت آن حضرت نیز اکمال مکارم اخلاق است. البته در تعریف اخلاق پیامبر اشتباه بزرگی روی داده است و آن اینکه تنها برخی اعمال و رفتار را مظهر اخلاق ایشان قرار داده اند. در حالی که اخلاق رسول الله بسیار گسترده است و معنی عام و وسیعی دارد که در هر شعبه ای از شعبه های زندگی و در هر حرکت و سکونی اعم از عبادات و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار و نمایان است.
امام جمعه موقت اهل سنت شهر کنگان گفت: خدای متعال در قرآن کریم از اخلاق کریمه پیامبر اسلام با صفت عظیم در جمله ای کوتاه اما خیلی رسا سخن گفته و فرموده است: «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ». صفت عظیم در آیه فوق ضمن دلالت بر معنی عام و وسیع اخلاق و عدم خلاصه شدن آن در برخی و بعضی از رفتارهای ظاهری، دلالت مهم دیگری نیز دارد. و آن اینکه اخلاق عظیم از مصدری عزیز صادر شده است و نمی تواند حاصل تربیت بشری یا حاصل تمدن و فرهنگ شهر و محیط باشد.
رئیس شورای افتای اهل سنت ضمن بیان این مهم که بدون تردید رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از هیچ استادی تعلیم نگرفته و از هیچ فرهنگ و تمدنی متأثر نشده‌اند بیان کرد: مکارم و فضائل اخلاقی ایشان حاصل عنایت و تربیت مستقیم خدای عزوجل بوده است. یکی  از صفات برجسته آن حضرت بعد از این که مبعوث گردیدند احترام انسانیت است. قبل از ظهور اسلام انسان به عناوین مختلفی مورد تحقیر قرار می‌گرفت. گاهی خودش از باب تحقیر وقاری خود را مهیا می‌کرد و گاهی با فراموش کردن عظمت و کرامت انسانی خود را به پای بت های خودساخته می‌انداخت و شخصیت خود را در مقابل آن ها خُرد می کرد. پیامبر عظیم الشأن اسلام با بیان توحید الهی، انسان را با مقام والای انسانیت آشنا ساخت
شیخ خلیل افرا خاطر نشان کرد:. اجرای عدالت توسط پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از بعثتش، یکی از نمونه های اخلاق کریمانه نبی عظیم‌الشأن اسلام به حساب می آید. نمونه ای از اخلاق کریمانه آن حضرت، وقتی فتح مکه در سال هشتم در ماه مبارک رمضان به وقوع پیوست؛ هر چند اساساً نحوه فتح مکه و ورود خاضعانه و کریمانه ی آن حضرت به این شهر در روز فتح المبین و اعلام این روز به یوم المرحمه به جای یوم الانتقام، را از معجزات رسول الله صلی الله علیه و سلم بیان کرده است.
فهرست