شناسه خبر: 2342

لینک کوتاه صفحه

https://boushehr.dmsonnat.ir/?p=2342

نشست شورای مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت استان برگزار شد
فرصت جوانی جوانان مسلمان در اختیار ماست. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب سطح علمی و اخلاق جوانان را بالا ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، نشست شورای مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت استان بوشهر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین یمینی رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ضمن فرائت آیه ۱۲۲ سوره توبه، «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ»، گفت: در زمان صدر اسلام وقتی اعلام جنگ و یا جهاد می‌شد همه به جهاد می رفتند. خداوند به پیامبر فرمود: نگذارید همه به جهاد بروند. تعدادی در داخل شهر بمانند و خدمت پیامبر برسند و علم و دانش را فرا بگیرند. وقتی تفکّر در دین کنند، فقیه و دانشمند شوند و علوم دینی و اسلامی را فرا بگیرند، به سوی قوم خود برای انذار آن ها برگردند. می شود از آن برداشت کرد که علم آموزی، دانش آموزی و تفکّر در دین، واجب کفایی است. لازم است در جوامع به خصوص جوامع اسلامی، عده‌ای دانش های الهی را فرا گیرند و برای انذار و تبشیر قوم خود به سوی قوم و ملت خود برگردند.
وی در ادامه به بیان روایاتی در زمینه فراگیری علم و دانش پرداخت و بیان کرد: روایاتی در خصوص اهمیت علم وجود دارد که خداوند فراگیری علم و دانش را واجب قرار داده است. در حدیث شریفی از امام صادق علیه السلام آمده است: «قال رسول الله: طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَلاَ إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ بُغَاهَ اَلْعِلْمِ». طلب علم واجب و فریضه است. نمی توان از آن گذشت و خداوند طالبان علم و دانشجویان را دوست دارد. در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ». وقتی خداوند می خواهد به بنده ای خیر برساند او را در دین فقیه می‌کند و او را دین شناس قرار می‌دهد.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت به بیان روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام پرداخت و گفت: امام موسی کاظم(ع) می فرماید: «دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ ص اَلْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَهٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلاَّمَهٌ فَقَالَ وَ مَا اَلْعَلاَّمَهُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ اَلنَّاسِ بِأَنْسَابِ اَلْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیَّامِ اَلْجَاهِلِیَّهِ وَ اَلْأَشْعَارِ اَلْعَرَبِیَّهِ»؛ نبی مکرم اسلام وارد مسجد شد و دید عده ای دور کسی جمع شده اند. گفت: این کیست که دور او جمع شده اند؟ گفتند: علامه است. گفت: علامه یعنی چی؟ گفت: یعنی خیلی می داند. گفت چه می داند؟ گفتند: بدودمان عرب و حوادث ایشان و بروزگار جاهلیت و اشعار عربی و ادبیات عرب می داند. مورخ و تاریخ دوران جاهلیت را می داند. فَقَالَ اَلنَّبِیُّ(ص): «ذَاکَ عِلْمٌ لاَ یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ». پیامبر فرمود: «اگر کسی این علم را هم بداند ضرری برای او ندارد». «وَ لاَ یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ»؛ کسی هم که این ها را بداند نفع خاصی برای او ندارد. ثُمَّ قَالَ اَلنَّبِیُّ(ص): «إِنَّمَا اَلْعِلْمُ ثَلاَثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ وَ مَا خَلاَهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ». پیامبر می فرماید: «سه نوع علم داریم و مابقی فضل است. اگر در این سه زمینه وارد باشد به او عالم می گویند مابقی فاضل هستند. اول آیه محکم است. در مورد آیه محکم می گویند در مورد اصول دین و عقاید است. دوم، «فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ» منظور علم اخلاق است. و سوم «سُنَّهٌ قَائِمَهٌ»، منظور علم فقه است».
حجت الاسلام یمینی ادامه داد: پیامبر فرمود: من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم. علم اخلاق عقل را کامل کرده و به سؤالات عقلی جواب می‌دهد. علم اخلاق جان، روح و روان انسان را اقناع و سیراب می‌کند و علم فقه، جسم انسان، حلال و حرام و آنچه مربوط به نفع و ضررهاست بیان می کند. آنچه ما را به خداوند و بهشت نزدیک می‌کند، واجب و آنچه ما را به جهنم و آتش نزدیک می کند، حرام است و باید از آن دوری کرد.
وی گفت: در باب هفتم از صحیح بخاری آمده است: هرگاه خداوند خوبی کسی را بخواهد به او علم عطا می‌کند. راوی می گوید از پیامبر شنیدم می فرمود: «مَن یُرِدِ اللّه بِهِ خَیرا یُفَقِّههُ فِی الدّینِ»؛ آنجا می فرمود: فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. قرابت بین روایات شیعه و سنی وجود دارد. روایت اول از اصول کافی و روایت دوم از صحیح بخاری است. متن تقریباً یکی است. اگر علمای اسلامی و طلاب علوم دینی با آن ها آشنا شوند، می بینند مشترکات بین علمای اسلام فراوان است. پیامبر می‌فرماید: «وَإِنَّمَا أَنَا قَاسِمٌ وَاللَّهُ یُعْطِی»؛ من قاسم و تقسیم کننده هستم. ولی او که اعطا کننده واقعی است خداوند است. یعنی اگر من چیزی به شما می‌دهم از طرف خداوند است. علم و دانشی که برای شما آوردم و به شما می آموزم، خداوند به من عطا کرده است. «وَلَنْ تَزَالَ هَذِهِ الأُمَّهُ قَائِمَهً عَلَى أَمْرِ اللَّهِ، لاَ یَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ ، حَتَّى یَأْتِیَ أَمْرُ اللَّهِ»؛ مژده و خبر از آینده می‌دهد. می گوید: دشمنان نمی‌توانند به این دین لطمه بزنند. دشمن می‌خواهد اذیت کند و اذیت هایی می کند، زحمت برای ما درست می کند، ولی نمی تواند این دین را از بین ببرد. این دین تا قیام قیامت به پا می ماند.
رئیس دفتر نمایندگی به بیان حدیث شماره ۷۰ از صحیح بخاری پرداخت و افزود: پیامبر می فرماید: «إِنَّ مَثَل مَا بعَثنی اللَّه بِهِ منَ الْهُدَى والْعلْمِ کَمَثَلَ غَیْثٍ أَصَاب أَرْضاً». هدایت ها و دانش های خداوند، مثل باران است. اگر باران به سرزمین های صاف و هموار ببارد، رویش زیاد می‌شود؛ گیاه و مرتع به وجود می‌آید. گاهی اوقات در یک زمین سخت می بارد. زمین سخت، آب را نگه می‌دارد و دیگران در آینده از آن استفاده می‌کنند. گاهی زمین شوره زار است و باران که می بارد نه آب را نگه می‌دارد و نه روییدنی دارد. یعنی نه کسی از آب آن می‌تواند استفاده کند و نه از مرتع و چراگاه آن زمین می‌توان استفاده کرد. انسان‌ها نیز نسبت به علوم و دانش‌هایی که پیامبر از طرف خداوند آورده است، دو دسته هستند. یک عده از این علم و دانش ها استفاده می کنند. هم خود برخوردار می‌شود و هم به دیگران می دهند. بعضی از افراد نه خود از هدایت های الهی استفاده می‌کند و نه در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ مَثَل این آدم ها، مَثَل آن شوره زار است. اما مَثَل علما و دانشمندانی که از علوم و دانش های الهی استفاده می کنند و خود از آن معنویات استفاده می‌کنند و در اختیار دیگران قرار می‌دهند مانند آن زمین رویانی است که وقتی باران بر آن می بارد سبزه زار و چمن زار می شود. باغستان و میوه دار می شود و به دیگران ثمر می دهد. اگر زمین سختی است و ثمر نمی دهد برای دیگران یک مخزن و منبع علمی می شود که از آن استفاده می کنند.
حجت الاسلام یمینی در ادامه به بیان اهمیت علم و دانش از دیدگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و خاطر نشان کرد: اولین محور فرمایشات مقام معظم رهبری، علم و پژوهش است. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، اما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم».
وی گفت: «العلم سلطان»؛ علم سلطنت، قدرت و اقتدار می آورد. اگر کشور و ملتی دانشمند باشند، عزیز و قوی می شوند و زیر بار دشمن نمی روند. دشمن نمی‌تواند به آن ها زور بگوید. حضرت امام(ره) فرمود: «هر کس وابسته است، اسیر است و ممکن است اسارتش هم بیشتر گردد». چه زمانی می‌توانیم از این اسارت ها نجات پیدا کنیم؟ زمانی که خودمان دانشمند، فقیه و دین شناس شویم و دانش های مورد نیاز، دینی و غیردینی را فرا گیریم و از آن ها استفاده کنیم. نیاز خود، دوستان و برادران مسلمان مان را در سراسر جهان برطرف کنیم. چه موقعیتی بهتر از جمهوری اسلامی می‌خواهد برای ما پیش بیاید؟ تحت لوای حکومت ولایت فقیه، حکومت اسلامی و حکومتی که صدر و ذیل آن بر اساس اسلام است. تمام احکام بر اساس قانون اساسی و بر طبق اسلام باید باشد؛ موافق با اسلام باشد. هیچ جای دنیا اینگونه نیست. هرکس درس بخواند و درس بدهد، تشویقش می کنند. هر کس کار علمی انجام دهد از او حمایت می کنند. یک سرعت و جهش علمی لازم است در جمهوری اسلامی به وجود بیاید.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت به وظایف علما پرداخت و افزود: وظیفه علما در میدان دینی، فقهی، اعتقادات، اخلاق و مبارزه با فساد و عدالت گستری است. اگر الان بزرگ ترین مشکل کشور، اقتصاد است چه کسی می‌خواهد اقتصاد اسلامی را به آقایان اقتصادی بیاموزد؟ چه کسی می‌خواهد احکام و دانش ها را از علوم اسلامی استخراج کند؟ غیر از علما و طلاب علوم دینی و بزرگان. چهل سال از انقلاب گذشته است. چند سال دیگر در زمینه اقتصاد، سیاست و فرهنگ اسلامی، خانواده، تربیت و سبک زندگی اسلامی، اجرای عدالت و مبارزه با فساد می خواهیم جدی شویم. وظیفه سنگینی است که بر عهده علماست. حضرت امام علی علیه السلام، بعد از آن حوادث و قضایا که مردم اصرار کردند شما باید خلیفه شوید و امور را دست گیرید، امام علی علیه السلام می فرماید: من بر شما وزیر باشم بهتر است تا امیر باشم. ولی مردم اصرار می کنند. آنجا امام علی علیه السلام می فرمایند: «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ الناصِرِ، لأَلقَیتُ حَبلَها علی غاربِهِا»؛ بعد می فرماید: خداوند از علما تعهد گرفته است. اول، حضور حاضر است. دوم آن است، اگر خداوند از علما تعهد نگرفته بود که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند من نمی پذیرفتم. یعنی عالم وظیفه دارد در گرسنگی مردم اعتراض کند؛ حرف بزند و مطالبه گری نماید. گاهی اوقات مردم نمی دانند چه کاری انجام دهند؛ مسئولین وظیفه دارند وقتی وضع اقتصاد بد است فکر و تدبیری انجام دهند.
حجت الاسلام یمینی افزود: خداوند می فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ». علما بزرگان دین و ائمه اطهار مصداق اتم اهل ذکر هستند. مسؤلین ببینند در فقه و دانش‌های اسلامی چه راه حلی برای حل مشکل جامعه اسلامی وجود دارد. مردم گرسنه و گرفتار نشوند؛ اموال مردم غارت نشود؛ کالای ۵ هزار تومانی ۵۰۰ هزار تومان نشود. تورم سرسام آور سفره مردم را کوچک تر ننماید و مردم گرفتار تر شوند. چاره‌ای باید اندیشید. وظیفه علمای اسلام است که در صحنه باشند؛ حرف بزنند؛ اعتراض کنند؛ مطالبه‌گری نمایند؛ راه حل ارائه نمایند. نقد سازنده هیچ اشکالی ندارد. مردم دچار مشکل اقتصادی می شوند.
وی ادامه داد: چند وقت یکبار تلویزیون نشان می دهد کارخانه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده است. بخش خصوصی نیز کارخانه را تعطیل کرد و چند هزار کارگر را بیکار نمود. نشان می‌دهد، خصوصی سازی در ایران برعکس دارد جواب می دهد. با برنامه خصوصی سازی را انجام دهند. حجت الاسلام رئیسی قانونی وضع نمود، بانک اجازه ندارد به خاطر بدهی صاحب کارخانه، کارخانه را تعطیل کند. کارخانه تعطیل شده نمی تواند پولی به بانک پرداخت نماید. فقط چند هزار کارگر را بیکار می نماید. مردم مدام گرفتار تر می شوند و مشکلات شان بیشتر می شود. علمای اسلام وظیفه دارند اسلام را آنگونه که هست بشناسند.
رئیس دفتر نمایندگی در ادامه به مدارس علوم دینی و جوانان در حال تحصیل اشاره کرد و گفت: فرصت جوانی جوانان مسلمان در اختیار ماست. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب سطح علمی و اخلاق جوانان را بالا ببریم. اعتقادات و ایمانشان قوی شود. تا عالم متعهد به اخلاق و فقیه شوند. در جامعه وارد شده و خدمت کنند. «وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ» شوند. وقتی به شهر و دیار خود برمی گردند، انذارگر مردم شوند. این وظیفه سنگینی است که بر عهده ماست. عمر جوانان و فرصت جوانی که در اختیار ماست، امانت الهی است. مردم فرزندانشان را در اختیار ما قرار دادند که علوم الهی و اسلامی را در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند این علوم را به خوبی فرا گیرند و عمل کنند و به دیگران نیز یاد دهند. این یک وظیفه خیلی سنگین است و مستلزم برنامه است و باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.
وی ادامه داد: دشمنان اسلام به جد در مقابل اسلام قرار گرفته اند. رئیس جمهور فرانسه به پیامبر توهین می کند. کسی به خورشید تابناک شخصیت نبی مکرم اسلام و رحمت للعالمین که در عالم وجود و مخلوقات خداوند نظیر ندارد توهین می کنند. کسی که رحمتش نه تنها به مسلمانان بلکه به همه انسان ها و موجودات می رسد. اگر مسیحیت، یهودیت، معنویت و دینداری روی کره زمین باقی بماند به برکت پیامبر است و الا باقی نمی ماندند و از بین می رفتند. دشمنان اسلام با اصل اسلام دشمن اند و می خواهند اسلام را از صحنه خارج کنند. هر چه می گویند که می خواهند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند بهانه است. نه ما و نه شما را قبول ندارند. اصلاً معنویت و اخلاق را قبول ندارند. یهودیت و مسیحیت را نیز قبول ندارند. دروغ می‌گویند مسیحی و یهودی هستند. اگر یهودیان راست می‌گویند به تورات و مسیحیان به انجیل عمل کنند. همان تورات و انجیلی که پیامبر اسلام را معرفی می نماید.
حجت الاسلام یمینی در پایان گفن: تمام انبیای الهی همدیگر را تأیید می‌کردند. هیچ کدام از پیامبران با هم اختلاف نداشتند. حضرت امام رحمه الله علیه می فرمود: اگر همه پیامبران را در یک جا جمع کنند هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. در قرآن می گوییم به همه ی کتاب های آسمانی و همه پیامبران ایمان داریم. امام رضا علیه السلام در مناظره ای می فرماید: ما عیسی ای و موسی ای را قبول داریم که دعوت به پیامبر اسلام کردند و اگر شما یک موسی و عیسی ای دارید که پیامبر اسلام را قبول ندارند ما هم قبولشان نداریم.

 

 

فهرست