حجت الاسلام والمسلمین خدری؛
مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین اختلافات مذهبی است
وظیفه ما به عنوان روحانیت اسلام و جامعه اسلامی این است که در زمینه وحدت اسلامی روشنگری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین خدری در نشست نقش علمای اسلام در تعمیق وحدت اسلامی و مبارزه با زیاده خواهی های استکبار جهانی و خیانت به آرمان قدس شریف، بیان کرد: وظیفه ما به عنوان روحانیت اسلام و جامعه اسلامی این است که در زمینه وحدت اسلامی روشنگری بیشتری داشته باشیم. آن چیزی که امروز در جامعه و در بین علما شاهد هستیم روشنگری تا حد زیادی اتفاق افتاده است. بسیاری از جلسات در ردیف علما شکل می‌گیرد و صحبت‌ها و گفتگوهایی اتفاق می‌افتد. منتهی نسبت به مردم خودمان از حیث روشنگری، هم روحانیون شیعه و هم روحانی اهل سنت کوتاهی کرده‌ایم. آنچنان که باید و شایسته است نتوانستیم خیلی خوب مردم مان را راجع به وحدت اسلامی اغنا کنیم. برای مردم مان خیلی روشن نکردیم که مفهوم و معنی وحدت چیست؟ مردم مان در میدان عمل مقداری سردرگم هستند و جاهایی که دشمن مترصد سوء استفاده از جامعه اسلامی است و از تفرقه بین مسلمین سوء استفاده می‌کند بسیاری از مردم در میدان می خواهند تصمیم بگیرند آنجا بر اساس تفکر خودش تصمیم می‌گیرد و ممکن است اتفاقات ناهنجاری بیفتد.
وی ادامه داد: آیا معنی وحدت این است که مثلاً مذهب خود را کنار بگذارد و اتحاد مذهب باشد یا اینکه اتحاد پیروان مذهب باشد؟ نکات جالبی در سیره علمای ما وجود دارد. مثلاً شهید مطهری در مورد مفهوم وحدت سخن می‌گوید و برای تبیین آن سؤال می‌کند: آیا مقصود این است میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شودن یا اینکه وحدت اسلامی به هیچ وجه به وحدت مذهب ربطی ندارد؟ مقصود اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین اختلافات مذهبی است. ما باید برای مردم روشن کنیم با اینکه اختلاف مذهبی با یکدیگر داریم و این اختلافات نیز قابل کتمان نیست، با یکدیگر دشمنی و عداوت نداشته باشید.
مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان بیان کرد: وقتی که قرآن راجع به ارتباط مسلمانان با کفار و اهل کتاب خطاب می‌کند: «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»؛ بشارت بده مردم را که کنار یکدیگر می نشینند و با یکدیگر صحبت و گفتگو می کنند و سخن احسن را انتخاب می کنند. این خطاب به مسلمین است که بروید حتی با کفار و اهل کتاب گفتگو کنید، بحث و تبادل نظر کنید. به طریق اولی راجع به مسلمانان این است که دو مسلمان کنار یکدیگر بنشینند ولو از نظر مذهبی در یک مذهب نباشند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند مسئله وحدت اسلامی یک مسئله سیاسی است نظام سیاسی به مسئله وحدت احتیاج دارد. چون در مورد قدس و فلسطین ادعاهایی دارد و از مردم می‌خواهد این وحدت را حفظ کنند. در حالی که ما وقتی نگاه می کنیم به تاریخ ۱۴۰۰ ساله بعد از پیغمبر، از اهل بیت گرفته تا علمای اهل سنت و علمایی که بعد از اهل بیت بوده اند همه مسئله اسلامی را پررنگ و جدی دنبال کردند. شهید ثانی که ۵۰۰ سال قبل زندگی می کرده با سفرهای متفاوتی که در کشورهای اسلامی دارد. از نظر اساتید برجسته اسلامی استفاده کرده است چه استاد سنی و چه شیعه و هیچ تفاوتی برایش نداشت. ابن اوتی از بزرگان اهل سنت می گوید: او مرجع و مفتی همه فرق و مذاهب اسلامی بود. شهید ثانی که کتابش در حوزه های ما تدریس می شود فتوایش بر اساس تمام مذاهب اهل سنت بوده است. و با رعایت امانت هر کسی از اهل سنت به او مراجعه می کرده است فتوای مختص به خود او را تحویل می داده است.
وی ادامه داد: مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، وقتی عبدالرحمان محمد زایی حاکم افغانستان که دست نشانده انگلیس بود، اختلافاتی بین شیعه و سنی ایجاد کرد، شروع به کشتار مسلمانان به ویژه شیعیان نمود. میرزای شیرازی تلگرامی به ملکه انگلیس می زند و می گوید دست این دست نشانده خود را از اینجا قطع کنید که این انجام می‌شود و او برکنار می‌شود. و از طرفی دیگر حوزه علمیه ۸۰۰ ساله را از نجف اشرف به سامرا منتقل می کند که شهری کاملاً سنی‌نشین است. همچنین پرداخت مستمری، کمک های مالی و شهریه به طلاب شیعه و سنی به طور همسان انجام می داده است. ایشان در روستایی سکونت می گزیند که تمام آن روستا سنی مذهب هستند و یک نفر شیعه هم در آنجا سکونت ندارد تا مثال اتحاد اسلام را به خوبی بیان کند.

فهرست