شیخ اسماعیل بازدار؛
دشمن با تفرقه افکنی و دودستگی در تلاش است جهان اسلام را در تقابل با یکدیگر قرار دهد
دشمن با تفرقه افکنی و دودستگی در تلاش است تا جهان اسلام را در تقابل با یکدیگر قرار دهد و بتواند عزت مسلمانان را از بین ببرد. اگر بین قدس و مسجدالحرام بخواهیم جدایی بیاندازیم هیچ چیزی از وحدت باقی نمی ماند و این درست نقشه ای است که دشمن به دنبال تحقق آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ اسماعیل بازدار در نشست نقش علمای اسلام در تعمیق وحدت اسلامی و مبارزه با زیاده خواهی های استکبار جهانی و خیانت به آرمان قدس شریف، گفت: پیامبر ما، پیامبر رحمت، نور و روشنایی است. پیامبری که برای همه بشریت، پیام آور صلح، آرامش، هدایت، سعادت و خوشبختی است. وقتی آیات قرآن را مورد تدبر قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم، همان گونه که قرآن نور است، کلام خداست و از منبع نور نازل شده است. جبرئیل نیز که این قرآن را نازل کرده است، نور است بر قلب نورانی رسول الله. این، نماد وحدت و یکپارچگی است؛ خداوند واحد منبع نور است، توسط جبرئیلی که از نور آفریده شده است، قرآن که سراسر نور است بر قلب نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نازل می شود. رمز و نماد وحدت، همدلی و همبستگی، نور است. هر جا نور است همه در کنار آن جمع می شوند. لفظ نور در قرآن به صورت مفرط بیان شده است. یعنی همه در کنار این نور جمع می‌شوند و یک تجمع و امت واحد تشکیل می دهند. ظلمات و تاریکی هایی که به صورت جمع بیان شده است مایه تفرق و چند دستگی است. انسان ها را از هم متفرق می‌کند و نمی تواند نماد خوبی برای بشر باشد.
وی ادامه داد: بزرگ ترین پیام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن و در آموزه های دینی این است که مردم را به سوی رحمت، اتحاد و انسجام دعوت می کند؛ «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا». این مسبوط به تقوا است. خداوند متعال در دلایل «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» به نکات بسیار ظریفی اشاره می نماید. ابتدا دعوت اعتصام به حبل الله است. وقتی به قرآن چنگ می زنیم، در واقع قرآن است که می‌تواند برای ما فضای همزیستی معرفی کند و ما در آن فضا می توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم. قرآن است که می تواند همه خلل ها و خلأها را از بین ببرد، همه را در زیر سایه خود جمع کند. پیام آسمانی و پیام خداوند را با در کنار هم بودن و وحدت می‌توانیم به همه بشریت انتقال بدهیم. «ولا تفرقوا» تأکید است با بیان نفی. تَفَرُّق مایه بدبختی و شقاوت است و خداوند با همین وحدت امت را مورد امتنان قرار داده است. «واذکروا نعمت الله علیکم»؛ «اذ کنتم اعداء» یعنی دقت کنید اگر این وحدت، اعتصام و تمسک به قرآن نباشد شما وارد مرحله دیگری می شوید که عداوت، کینه و دشمنی است و میان شما رخنه خواهد کرد. «فالف بین قلوبکم» برای ایجاد این اعتصام و دوری جستن از تفرق نیاز به الفت بین قلب هاست. الفت بین قلب ها نعمت و توفیقی از جانب پروردگار است. «لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی لْأَرْضِ مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِکمْ»؛ ای رسول الله! هر سرمایه ای را که انفاق کنی، نمی توانی بین آن ها الفت برقرار کنی. این الفت تنها از جانب خداست. «فاصبحتم بنعمته اخوانا»؛ باز نعمت را تکرار می کند. بحث از اخوت است. «وَکُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَهٍ مِنَ النَّارِ»؛ با تفرقه، دودستگی و اختلاف است که بر لبه پرتگاه قرار می گیریم و نهایتاً سرازیر آتش دوزخ می شویم.
امام جمعه اهل سنت شهر بوشهر گفت: اختلافی که منجر به تنازع شود، «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم»؛ با تنازع و دشمنی، ابهت و عزت اسلام و مسلمانان از بین می رود. اگر امروزه دشمنان اسلام به خود جرأت می‌دهند و به اسلام، قرآن و رسول الله اهانت می کنند، چون پیکره امت اسلام را به خوبی مشاهده کرده اند و می‌دانند که متفرق شده اند. کشورهای اسلامی در کره خاکی به مانند جزایری کوچک و تنها قرار گرفته اند که ارتباطی با هم ندارد. حلقه هایی که آن ها را به یکدیگر متصل می کند وجود ندارد.
وی به قضیه فلسطین اشاره کرد و افزود: قضیه فلسطین و قدس، مهم ترین اولویت امت اسلام است. متأسفانه برخی از کشورهای عربی و حکام عرب به سادگی و با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به فلسطین خیانت می کنند. رژیمی که هیچ وقت نتوانسته است برای بشر یک پیام خوب داشته باشد. به نام حقوق بشر و صلح و آرامش با کشورهای به ظاهر اسلامی در حالی که ملت های مسلمان این حکومت ها، از اینگونه روابط و پیمان ها متنفر هستند رابطه برقرار می کنند. وقتی یک کشور اسلامی دست صلح را به طرف رژیم غاصب و صهیونیسم بلند و دراز می کند احساسات امت اسلام جریحه دار می شود. این ننگ و ذلت است. نقطه سیاه در کارنامه و پرونده ای است که آیندگان نسبت به آن قضاوت خواهند کرد. قضیه قدس و فلسطین با مسجدالحرام به هم مرتبط است. امروز اگر بخواهیم بین قدس و مسجدالحرام جدایی و فاصله بیاندازیم هیچ خیر و سعادتی برای امت اسلام باقی نمی ماند. «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى». امروزه دشمن سعی می‌کند بین این دو مسجد فاصله ایجاد کند. مسجدالحرام را در یک وادی و قدس را در وادی دیگر قرار دهد تا این که امت اسلام از اعتقادات و ثوابت خود کنار بروند و فاصله بگیرند.
شیخ بازدار ادامه داد: امت اسلامی وقتی رسول الله به عنوان الگوی برتری برای آنان است، نیاز است که زندگی و سیرت این بزرگوار را مطالعه کنند. در هر بخشی از زندگی رسول الله الگویی برای سعادت و خوشبختی امت اسلام وجود دارد. سه سال تحریم اقتصادی رسول الله با همه مشکلات و سختی هایی که در شعب ابی‌طالب دید از ثوابت و منهج الهی خود دور نشد. نگفت به خاطر آن کودک که از گرسنگی می میرد و به خاطر آن پیرمرد که برگ درخت را می خورد، کوتاه بیایم و با مشرکین قریش وارد معامله شوم. از ثوابت و منهج خود ذره‌ای کوتاه نیامد و عقب نشینی نکرد. این یعنی الگوبرداری از رسول الله که در اعتقادات و ثوابت خود باید ثابت قدم شد. امروز ملت ایران در این برهه از زمان وارد این مرحله شده است. بیش از پیش باید از رسول الله الگوبرداری کنند. یک ذره از ثوابت، اعتقادات و منهج کلی عقب‌نشینی نکنند. باید صبر کرد و صبر را پیشه خود نمود. همه پیروان رسول الله، در تاریخ سراغ نداریم که حتی یک نفر از آن ها به پیامبر پیشنهاد بدهد مقداری کوتاه بیا تا اینکه این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. چون آن ها نیز بر این اعتقادات پایبند بودند و ایمان داشتند که خداوند متعال روزی این سختی‌ها و مشکلات را از بین می‌برد و برطرف می‌کند. صبر است که خداوند متعال برای آن اجر و پاداش می‌دهد. صبر یکی از بخش های زندگی رسول الله است. باید فضایی ایجاد کنیم در غیر از ثوابت با دیگران گفتگو کنیم. انقلاب اسلامی ایران بر این ثوابت بنا شده است که ما هیچ وقت و هرگز نمی توانیم با استکبار جهانی کنار بیاییم. این را با صراحت بیان می کنیم و همه کشورها می‌دانند. این گونه نیست در یک برهه از زمان با استکبار جهانی مخالفت کنیم و برهه دیگری از زمان، کوتاه بیاییم. این یعنی تزلزل در چیزی که به آن باور داریم.
وی گفت: امروزه ملت ایران با همه سختی هایی که با آن مواجه است، جمهوری اسلامی ایران با قدرت تمام به مبارزه با استکبار جهانی برخاسته است. پرچم وحدت را به دست گرفته و منادی وحدت در جهان اسلام است. خواهان وحدتی است که با آن بتوانیم در آینده، استکبار جهانی و صهیونیست را که در واقع مخالف بشر هستند و هیچ حقی برای بشریت قائل نیستند و خود را شعب الله المختار می‌دانند شکست دهیم. قرآن و رسول الله است که می‌تواند ما را در کنار هم جمع کند. استکبار و صهیونیسم جهانی و همه قدرت‌های شرق و غرب که در واقع با امت اسلام دشمنی دارند را با وحدت می‌توان شکست داد. می توان عزت، افتخار و بزرگی امت اسلام را بار دیگر مثل روزگار صدر اسلام که با افتخار، عزت و سرافرازی جهان را مدیریت می‌کردند برگرداند.

فهرست