به همت معاونت فرهنگی و امور اجتماعی؛
مراسم سوگواری رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن(ع) در جزیره شیف برگزار شد
مراسم سوگواری رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر ایشان امام جسن مجتبی علیه السلام، صبح امروز در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام با حضور ائمه جمعه اهل سنت، روحانیون و برخی اهالی جزیره برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، مراسم سوگواری رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر ایشان امام جسن مجتبی علیه السلام، صبح امروز در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام با حضور ائمه جمعه اهل سنت، روحانیون و برخی اهالی جزیره برگزار شد.
در ابتدا جناب آقای اسماعیلی به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
سپس شیخ جاسم بن هاجر امام جمعه اهل سنت جزیره شیف ضمن تسلیت رحلت پیامبر اسلام و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی و همچنین شهادت امام رضا علیه السلام بیان کرد: از علامت های نزدیک شدن وفات رسول الله نزول سوره نصر بود. «اذا جاء نصرالله والفتح* ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا* فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا»؛. یکی دیگر از علامت های اجل پیامبر این است که دو بار مرور قرآن با جبرئیل علیه السلام تلاوت شد در حالی که هر سال یک بار انجام می شد.
امام جمعه جزیره شیف ادامه داد: وقتی خبر وفات پیامبر در مدینه منتشر شد همچون صاعقه ای بر صحابه فرود آمد. صحابه(رض) به خانه عایشه رفتند. عمربن خطاب(رض) نیز آنجا آمد و بر پیامبر وارد شد. وقتی او را دید گفت: آه. ایشان در حال بی هوشی است. چه سخت است بی هوش شدن پیامبر. و از شدت اندوه حاضر به پذیرش وفاتش نشد. همچنین گفت: رسول الله وفات نکردند بلکه ایشان نزد پروردگارشان رفتند همان گونه که موسی علیه السلام رفته بود. به خدا قسم که رسول الله برمی گردد. همان گونه که موسی علیه السلام برگشت.
وی به حال ابوبکر(رض) پرداخت و گفت: ابوبکر برعکس عمر بود. و به هیچ کدام از این امور توجهی نکرد و نزد پیامبر رفت در حالی که در بسترشان آرمیده بود و پارچه ای بر روی ایشان کشیده بودند. ابوبکر پارچه را از صورت پاک رسول الله کنار زد و گفت: انا لله و انا الیه راجعون. سپس بر ایشان افتاد و با گریه ایشان را بوسید و می گفت: یا رسول الله! چه در زندگی و چه در مرگ خوشبو هستی.
امام جمعه اهل سنت شیف گفت: کسانی که غسل پیامبر را بر عهده گرفتند حضرت علی بن ابیطالب، عباس ]بن عبدالمطلب[ و پسرانش، قثم ]بن عباس[ و اسامه بن زید و شقران برده پیامبر بودند. عباس و قثم(رض) رسول الله را جا به جا می کردند و اسامه و شقران آب می ریختند و حضرت علی بن ابیطالب نیز پیامبر را غسل می داد. وقتی غسل پیامبر به اتمام رسید در سه پارچه سفید کفن شدند، سپس ایشان را بر تختشان در خانه عایشه قرار دادند. آنگاه به مردم اجازه داده شد که وارد شوند و بر رسول الله نماز بخوانند.
شیخ بن هاجر به ویژگی های دین اسلام پرداخت و بیان کرد: پیامبر رحلت کرد ولی درس ۲۳ ساله آن حضرت باقی ماند و تا قیامت باقی خواهد ماند. دین اسلام در کلام الله و کلام رسول الله خلاصه می شود و آن ها مجموعه ای از فتوات الهی هستند که بشر را امر و نهی می کنند. امر به اخلاق و نهی از رذایل می کنند. خلاصه اسلام اخلاق و انسانیت است. بهشت برای صاحبان اخلاق و انسانیت بنا گردیده است و جهنم برای درنده صفت ها. کسانی که قصد دارند به اخلاق و انسانیت بپیوندند لازم است به کلام الله و کلام رسول الله روی آورند. چرا که این مرواریدها در هیچ مکتب دیگری یافت نخواهند شد.
شیخ جاسم بن هاجر در پایان به بیان فضائل امام حسن مجتبی پرداخت و گفت: رسول الله به مناسبت های مختلف در توصیف امام حسن مجتبی علیه السلام سخن گفتند. از جمله فرمودند: اگر قرار باشد عقل به صورت یک انسان تجسم پیدا کند به صورت امام حسن علیه السلام ظاهر می شود. روزی رسول الله خطاب به امام حسن مجتبی فرمودند: اشبهت خَلقی و خُلقی» تو به لحاظ صورت و سیرت به من می مانی.
حجت الاسلام اسماعیل نیا امام جماعت مسجد امام جعفر صادق علیه السلام بیان کرد: خداوند متعال در یکی از بالاترین توصیفاتش در قرآن کریم، پیغمبر را رحمت للعالمین توصیف می نماید. «و ما ارسلناک الا رحمت للعالمین»؛ ما تو را نفرستادیم مگر اینکه مایه رحمت، خیر و برکت برای همه عالمیان باشی. خیر هم برای همه مخلوقات عالم و هم به تفسیر اهل معنا برای همه اوالم مختلف. وجود نازنین پیامبر مایه برکت و رحمت است. برکت برای عالم و دنیای فانی که در آن هستیم و هم برای فردا و عالم برزخ و هم برای قیامت و بهشت. در بهشت هم بهشتیانی که از نعمات الهی متنعم هستند وجود پیامبر خاتم مایه رحمت آنان است.
وی ادامه داد: پیغمبر خدا در دنیایی که هستیم، قرآن، کلام خدا را آورد و بر جان های تشنه ما نوشانید. فردای برزخ و در قیامت، پیامبر قدرت شفاعت دارد و می تواند همه را شفاعت کند. طبق حدیث قدسی، خداوند می فرماید: آنقدر از امتت ببخشم که خودت راضی شوی. در بهشت هم در بالا رفتن مرتبه های بهشتیان وجود نازنین پیامبر مایه رحمت است. بهترین و بالاترین نعمت برای اهل بهشت آن است که خداوند به او توفیق دهد که بتواند هر روز وجود نورانی محمد(ص) و اهل بیت را زیارت کند. نعمت خوردنی و شرب در دنیا موجود است. بالاترین نعمتی که بهشتیان در رده های پایین غبطه آن را می خورند این است که هر روز جمال پیامبر را زیارت کنند. پیامبر خدا هم می تواند در آنجا شفیع ما باشد.
حجت الاسلام اسماعیل نیا ادامه داد: پیامبر مسلمان و غیرمسلمان هم نمی کرد. اگر سیره عملی رسول الله را سرلوحه زندگی اجتماعی خود قرار دهیم محال است که مسلمانان بخواهند با هم نسازند و عدم سازش و درگیری داشته باشند. کسی که پیامبرش همچون شخصیتی است و مسلمان و غیرمسلمان در دیدگاهش یکی بوده است چطور ممکن است نتوانند کنار هم قرار گیرند و در وحدت و صلح و صفا باشند.
در پایان مراسم روضه خوانی در مدح پیامبر عظیم الشأن اسلام و حضرت امام حسن مجتبی توسط حجت الاسلام اسماعیل نیا امام جماعت مسجد امام جعفر صادق علیه السلام صورت گرفت.

فهرست